Mire figyeljünk autónk mentésekor?
2 évvel ezelőtt az M0-ás autópályán volt egy elég súlyos balesetem, amiben a vétkes autó és a sajátom is működésképtelenné vált, szerencsére senki nem sérült meg. Én hívtam egy ismerőst hogy az autómat elszállítsa. A másik kocsi sofőrje, egy fiatal srác, felhívta a szüleit, akik a telefonkönyvből odarendeltek neki egy autómentőt. Miután az én autómat gyorsan visszavittük a szervízbe, egy barátom hazafuvarozott. Ugyanarra mentünk ahol a baleset történt, és mondanom sem kell, hogy a baleset után több mint egy órával, a srác még mindig ott állt. A rendőrök már elmentek, a szülei már megjöttek, és az autómentő még sehol. Később telefonon mesélte, hogy másfél órával a hívás után érkezett meg, és horror áron szállította el a törött járművet. Ebben a cikkben összegyűjtött információk minden hasonló helyzetbe kerülő autósnak hasznosak lehetnek.
Murphy óta tudjuk, hogy ami elromolhat, az el is romlik. Sajnos nincs ez másként modern életünk alappillérével, az autóval sem. Utazásaink során számtalan módon kerülhet a járművünk olyan használhatatlan állapotba, amit a helyszínen önerőből már nem tudunk elhárítani. Egy lehetőségünk marad ilyenkor: az autómentés.
Persze egy baleset esetén, annak súlyosságától és a vezető lelki állapotától függően sokszor nem az a legfőbb gondolatunk, hogy milyen további hibát nem szabad elkövetni az autómentéssel kapcsolatban, de talán éppen ezért is érdemes ezt nyugodtan végiggondolni, amikor még nincs itt a baj. Nehéz jól dönteni, ha emberek testi épsége van veszélyben, vagy a nagy ijedtség, a következményektől való félelem ködösíti el a fejünket.
Ott állunk tehát a bajban, és a teendők sorában eljutunk odáig – az emberi élet és testi épség mentése, a további veszélyeztetés elhárítása után – hogy az autónk állapotával is kezdeni kell valamit, persze lehetőleg azonnal és olcsón. És éppen ez a tudatállapot, ami – ha nem figyelünk – máris rossz döntésekhez vezethet.
Akadhat olyan, aki nem riad vissza attól, hogy a szorult helyzetünket kihasználja. A pénz és az érték úgyis relatív, miért ne kérjen dupla árat a munkájáért, ha a bajba jutott most ezért mindent megadna? Egy ilyen tisztességtelen üzlet létrejöttéért habár eltérő mértékben, de mindkét fél hibáztatható. Jusson eszünkbe, hogy ne fogadjuk el egyből feltétlenül az első vagy a legközelebbi jelentkező ajánlatát, hívjunk fel több autómentőt, és a számunkra fontos szempontok alapján hasonlítsuk össze a kínált segítség feltételeit!
Első ezek közül az elvontatás távolsággal arányos díjszabása. Ne felejtsük el, hogy nem csak a helyszín, és az autómentő kiinduló pontja közti különbség a lényeges! Hiszen kiérkezés után jó eséllyel egy szervízbe kell szállíttatni, de lehet, hogy a biztosítónk közbeiktatásával, és az események végén nekünk is el kell majd mennünk az autóért az otthonunkból. Gondoljuk végig pontosan az autó jövőbeni útját, és így számoljunk a vontatási távolsággal, egyáltalán nem biztos, hogy a legközelebbi segítő az optimális. Így már az árak összehasonlítása is pontosabb alapokon nyugszik. A személyszállítási- vagy csereautó biztosítási kiegészítő szolgáltatás fontos módosító szempont lehet.
Ne felejtsünk el megbizonyosodni a kihívott autómentő szakértelméről! Kérjünk tanácsot, referenciát megbízható forrásból! Senki se szeretné, ha az elszállítás során további károk keletkeznének a járművében. Mindig konkrét időpontról beszéljünk, tudjuk meg, mikorra tudnak egészen biztosan a helyszínre érni! Ne mondjunk le tehát a helyes autómentő választás kihagyhatatlan lépéseiről akkor sem, ha az adott pillanatban ez kevésbé tűnik lényegesnek! Nagyon sok további gondtól, kiadástól kímélhetjük meg magunkat, ha ezt betartjuk.
Egy másik dolog, ami néhány árajánlat meghallgatása után felmerülhet a bajban az, hogy megpróbáljuk ismerős személyautójával megoldani a vontatást. Általánosságban, ha nem tudjuk nagyon pontosan, hogy mit is csinálunk, nem ajánlott éppen ezen a módon spórolni. Személyautóval egy másikat elvontatni nem egy olyan egyszerű dolog, mint azt elsőre képzeljük. Annyiféleképpen okozhatunk újabb károkat – a megtartani szánt összeg többszörösét elérően is akár – hogy felsorolni is nehéz, de azért néhány érzékeny területre felhívjuk a figyelmet.
Nem megfelelő helyen, illetve nem megfelelő teherbírású rögzítési pontok esetén sérülhet, vagy akár le is szakadhat a vontató jármű hátulja, vagy a vontatott eleje! Hasonló hatással járhat, ha nem sikerül megfelelő vezetési technikával folyamatosan feszes kötelet biztosítani – rántogatás. Kötélhiba vagy -szakadás esetén váratlan baleseti helyzetek állhatnak elő. Az autók összsúlyához mérten túl kis teljesítményű vontató motorban komoly károk keletkezhetnek a túlterheléstől.
Bizonyos típusú – és általunk akár nem is felmérhető – motor-, kormány-, futómű-, fék- vagy egyéb alkatrész károsodása miatt a vontatott jármű menet közben irányíthatatlanná válhat. Ez nagyobb anyagi károkhoz, de ami még fontosabb, beláthatatlan baleseti helyzetekhez vezethet – nem kell ecsetelnünk, milyen kockázatot rejt a szemből jövő sávba átsodródni, az útról lecsúszni, vagy akár a minket vontató járműbe szaladni.
Ha bajba jutottunk, forduljunk körültekintően kiválasztott, szakértő segítséghez, és ne kövessünk el elkerülhető hibákat, ha autómentésre kerül a sor!